Opakowania zbiorcze – co to jest i jakie są ich rodzaje

Opakowania zbiorcze spotykamy na każdym kroku, chociaż nie zawsze jesteśmy tego świadomi. Pełnią one rozmaite funkcje, w tym transportowe oraz marketingowe. Ułatwiają również składowanie towaru, np. w magazynie sklepu. Dowiedz się więcej na temat typów i opakowań zbiorczych oraz ich zastosowania!

Czym jest opakowanie zbiorcze?

Opakowanie zbiorcze pozwala na łatwe przechowywanie, składowanie i transportowanie mniejszych opakowań jednostkowych, np. puszek, kartonów czy saszetek. Zazwyczaj ma ono postać większego kartonu, często w kolorach danej marki, z jej widocznym logo. Niekiedy jednak może ono mieć formę np. drewnianej czy plastikowej skrzynki, bardzo często z przegródkami. Opakowania zbiorcze bywają przeznaczone również do dystrybucji towaru.

Jakie są rodzaje opakowań zbiorczych?

Do najpopularniejszych typów opakowań zbiorczych z pewnością należą kartony. Mają one wiele zalet, w tym lekkość i łatwość przewozu oraz składowania. Producenci mogą również stosunkowo niskim kosztem spersonalizować takie opakowanie. W sklepach dla klientów detalicznych bardzo często spotykamy się z kolorowymi opakowaniami z designem charakterystycznym dla danej marki, w której znajdują się produkty  określonej linii. Dużym plusem kartonów jest możliwość ich perforacji w odpowiednim miejscu, co ułatwia ich otwarcie w estetyczny sposób, a następnie wygodne ustawienie na półce.

Kolejnym typem opakowania zbiorczego są skrzynki plastikowe. Najczęściej wykorzystywane są one do przechowywanie i transportu puszek oraz butelek, zwykle z napojami. Z kolei skrzynie drewniane zazwyczaj znajdują zastosowanie w przewozie warzyw i owoców.

Kiedy stosuje się opakowania zbiorcze?

Opakowania zbiorcze stosowane są przede wszystkim w przypadku produktów sprzedawanych hurtowo, które docelowo trafić mają do handlu detalicznego. Będą to więc wszelkiego rodzaju:

  • produkty spożywcze, w tym świeże, np. warzywa, owoce, pieczywo, a także przetwory, np. sosy, dżemy i pasty lub konserwy,
  • napoje w butelkach, puszkach czy kartonach,
  • kosmetyki, środki czystości,
  • artykuły gospodarstwa domowego,
  • drobny sprzęt elektroniczny,
  • artykuły sportowe,
  • odzież, obuwie i akcesoria,
  • artykuły dziecięce.

Opakowań zbiorczych nie stosuje się w przypadku obiektów o dużych rozmiarach, przesyłkach prywatnych, a także wysyłce i przechowywaniu towarów unikatowych, np. dzieł sztuki. Należy również pamiętać, że opakowanie zbiorcze może towarzyszyć produktowi właściwie od samego początku, a więc momentu od razu po produkcji, aż do wystawienia do sprzedaży w ostatecznym punkcie, np. w sklepie czy na targu.

Plusy i minusy opakowań zbiorczych

Opakowania zbiorcze cieszą się dużym powodzeniem między innymi ze względu na oszczędność miejsca podczas magazynowania oraz transportu, a także możliwość dostosowania do potrzeb klienta (producenta). Mogą też pełnić funkcje marketingowe, Zastosowane jednego większego opakowania zamiast wielu mniejszych skraca też czas załadunku i rozładunku towaru. Opakowania takie są również solidne, co zmniejsza ryzyko uszkodzenia towaru. Nierzadko przeznaczone są one do recyklingu, a czasem nawet ponownego użytku, co może być korzystne dla środowiska. Do minusów może należeć z kolei wyższy koszt (zwykle konieczny jest wydatek zarówno na opakowanie zbiorcze, jak i jednostkowe). Należy też pamiętać, że mniejsze sklepy mogą napotkać trudności związane z przechowywaniem oraz dystrybucją produktów w dużych opakowaniach zbiorczych. Rozwiązanie to znacznie lepiej sprawdza się w przypadku obiektów o większej powierzchni, takich jak supermarkety. Pewnym utrudnieniem bywa też ciężar opakowania zbiorczego, który często wymusza przewożenie go za pomocą maszyn, np. wózków widłowych czy palet, a nie siły ludzkich mięśni. Dlatego przed zainwestowaniem w opakowania zbiorcze należy zastanowić się, czy nasi klienci skorzystają na takim rozwiązaniu. Tylko dzięki temu inwestycja taka będzie opłacalna.