opakowania do transportu towarów

Na czym polega optymalizacja opakowań w logistyce małych towarów?

Odpowiednie opakowanie towarów ma ogromne znaczenie dla biznesu. Pozwala ono na łatwy i bezpieczny transport, przechowywanie oraz dystrybucję naszych produktów. Jak dobrać odpowiedni typ opakowania, który pozwoli zwiększyć zyski ze sprzedaży produktów o niewielkich gabarytach? Dowiedz się, jakie masz opcje i czym się kierować przy wyborze.

Dlaczego odpowiednie opakowanie jest tak ważne?

Odpowiednie opakowanie dobrane do typu i wielkości towaru pozwala znacznie uprościć nie tylko proces transportu, lecz także magazynowania oraz dystrybucji. Pełni ono wiele ważnych funkcji, w tym ochronę znajdującego się wewnątrz produktu. Potrafi również zwiększyć sprzedaż danego towaru dzięki możliwości personalizacji w sposób kojarzący się z daną marką lub linią – przyciąga to wzrok klienta. Wiele zależy też od wybranego materiału. Każdy z nich ma nie tylko inne właściwości, takie jak ciężar czy trwałość, lecz także budzi zupełnie inne skojarzenia. Drewno będzie kojarzyć się z ekologią znacznie bardziej niż plastik, z kolei metal często łączymy z trwałością. Wybór opakowania dla naszego produktu nie może być zatem przypadkowy, lecz musi być dobrze przemyślaną decyzją.

Optymalizacja opakowań w logistyce małych towarów

Optymalizacja opakowań pozwala na idealne dopasowanie ich do właściwości oraz wymiarów sprzedawanych towarów. Firmy coraz częściej decydują się na ten proces z wielu różnych względów. Dzięki optymalizacji możliwe jest bowiem:

  • zmniejszenie kosztów – chociaż sam projekt może początkowo wydawać się kosztowny, szybko przyniesie zyski, choćby dzięki łatwiejszemu składowaniu i transportowi czy odpowiednim skojarzeniom wywołanym u klientów,
  • lepsze zabezpieczenie produktu – właściwie dobrany kształt i materiał, a także zastosowanie rozwiązań takich, jak wypełniacze, pozwoli ochronić towar przed zniszczeniem, zmniejszając straty,
  • działanie korzystne dla środowiska – ekologiczne materiały i zmniejszenie liczby odpadów zarówno w produkcji, jak i po zakupie towaru przez klienta to jedna z większych zalet optymalizacji opakowań,
  • zminimalizowanie wagi i rozmiaru – to ogromna wygoda na każdym etapie łańcucha logistycznego, w tym dla magazynierów, pracowników firm transportowych, sprzedawców oraz klientów, szczególnie tych detalicznych.

Najlepsze materiały opakowań dla małych towarów

W przypadku towarów o małych rozmiarach opakowanie musi być dostosowane szczególnie do typu produktu, a także potrzeb klienta. Dotyczy to również materiału wykonania. Do wyboru mamy przede wszystkim:

  • opakowania drewniane – odznaczają się solidnością i trwałością, eleganckim wyglądem oraz odpowiednią przepuszczalnością powietrza. Budzą również pozytywne skojarzenia, szczególnie z ekologią oraz naturalnością. Ich minusem może być natomiast stosunkowo wysoka cena, duży ciężar oraz brak możliwości przechowywania w nich płynów, kremów czy emulsji,
  • opakowania plastikowe – należą do najbardziej uniwersalnych opakowań. Cechuje je niewielka masa, niski koszt, różnorodność kształtów oraz możliwość przechowywania rozmaitych towarów. Są jednak dość nietrwałe,
  • opakowania metalowe – są one niezwykle trwałe i wytrzymałe, bardzo dobrze chronią towar przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi (wilgocią, światłem czy tlenem), pozwalają zachować świeżość substancji chemicznych oraz mają atrakcyjny wygląd. Są też stosunkowo lekkie i łatwe w recyklingu. Mogą jednak ulegać korozji. Zwykle są też droższe niż opakowania plastikowe,
  • opakowania foliowe – zwykle dość niedrogie, odpowiednie do przechowywania produktów płynnych czy półpłynnych, bywają jednak dość nietrwałe, a ich magazynowanie wymaga zastosowania opakowań zbiorczych.

Czy warto inwestować w opakowania zbiorcze?

Niewielkie towary bardzo często dystrybuowane są w tzw. opakowaniach zbiorczych. Pozwala to na zmniejszenie powierzchni ich przechowywania, a także ułatwienie transportu produktu. Co więcej, dzięki możliwości złożenia indywidualnego zamówienia przez producenta popularne jest przygotowywanie ich w kolorach kojarzących się z daną marką czy linią. Często opatrzone są one również logo. Najczęściej jest to bardzo dobra opcja, zawsze należy jednak zwrócić uwagę na potrzeby wszystkich klientów, w tym również sprzedające nasz towar sklepy. Pamiętaj, że te o niewielkiej powierzchni mogą nie mieć możliwości przechowywania większych opakowań.