Jak opakowanie wpływa na wizerunek Twojej firmy?
Opakowania pełnią funkcję ochronną – tak uważa wiele firm, postrzegając je jako metodę na zabezpieczenie towaru w transporcie i przechowywaniu. W rzeczywistości jednak odgrywa ono znacznie ważniejszą rolę. To właśnie opakowanie w pierwszej kolejności po otrzymaniu przesyłki zobaczy Twój klient lub kontrahent. Wrażenie, jakie na nim zrobi, może wpłynąć na dalsze relacje biznesowe. Od Ciebie zależy, czy będą one pozytywne. W tym poradniku przedstawiamy kluczowe znaczenie opakowań w kontekście wizerunku firmy oraz wskazówki dotyczące ich wyboru, które będą dla przedsiębiorstwa na plus.
Opakowanie towaru a pierwsze wrażenie odbiorcy
Popularne powiedzenie, że ,,książki nie ocenia się po okładce”, nie ma zastosowania w handlu. Wiele decyzji zakupowych zapada właśnie na podstawie wyglądu opakowania. Podobnie jest w przypadku otrzymania towaru zamówionego. Jeśli klient lub kontrahent dozna negatywnych odczuć widząc sposób zabezpieczenia przesyłki, trudno będzie odkręcić jego niechęć. Nawet, jeśli produkt jest wysokiej jakości, zgodny z opisem czy atrakcyjny cenowo, to właśnie jego opakowanie może przesądzić o tym, czy Twoja marka zostanie ponownie wybrana.
Opakowanie – narzędzie marketingowe w komunikacji marki
Estetyczne wizualnie opakowanie w wielu przypadkach pozwala uniknąć negatywnego odbioru. Neutralne pierwsze wrażenie jest na plus dla przedsiębiorstwa. Jednak potencjał opakowań jest zdecydowanie większy i warto go wykorzystać.
Opakowania do transportu i przechowywania mogą służyć jako istotne narzędzie marketingowe. Dzięki nim firma może kreować swój wizerunek praktycznie w dowolnym kierunku. Minimalistyczne, ekologiczne, z przepychem, spersonalizowane – właściwy wybór opakowania przełoży się na postrzeganie Twojej marki. Jest to sposób, aby przekazać odbiorcy więcej, niż mówi o Tobie sam towar.
Rada: Dzięki właściwemu doborowi projektu opakowania możesz podkreślić m.in. profesjonalizm swojej firmy, zaakcentować towary luksusowe czy podkreślić zgodność z normami ekologicznymi.
Spójność projektów opakowań a intencja w kierunku budowania zaufania
Chaos nie jest lubiany w długofalowych relacjach handlowych. Sugeruje niepewność, ryzyko biznesowe. Spójność to filar, który identyfikuje przedsiębiorstwo jako godne zaufania. Otrzymując towary w tak samo wyglądających opakowaniach i cechujące się wysoką jakością wykonania klienci wiedzą, czego się spodziewać po danej firmie. Mają swego rodzaju gwarancję niezmienności, co ułatwia im podejmowanie długoterminowych decyzji biznesowych. Zharmonizowane działania marketingowe, obejmujące opakowania, ułatwiają klientom zapamiętanie marki.
Rada: Spójność warto rozszerzyć, koncentrując się nie tylko na takich samych opakowaniach przy każdym transporcie, ale też dopasowaniem ich np. do: logo firmy, stylu strony internetowej, wyglądu sklepu stacjonarnego, materiałów reklamowych.
Opakowanie jako sposób na wyróżnienie się od konkurencji
Handlując produktem niszowym, jesteś w pewnym stopniu wygrany na starcie. Trudniej jest, gdy konkurujesz z wieloma firmami. Szczególnie wówczas oryginalne, wyróżniające się opakowanie może sprawić, że klienci wybiorą właśnie Twoją ofertę. Nietypowe projekty opakowań sprawdzają się więc doskonale w roli zabezpieczenia produktów, jak i inicjatywy zatrzymującej wzrok odbiorców właśnie na produktach Twojej firmy.
Rada: Nietypowy kształt opakowania, ciekawy i wyrazisty kolor, logo czy inne, zaskakujące elementy na nim umieszczone mogą zwiększyć rozpoznawalność Twojej marki i przełożyć się na zyski sprzedażowe.
Opakowanie transportowe jako synonim jakości
Precyzyjnie wykonane opakowanie sugeruje, że Twoja firma dba o każdy detal. Konsumenci z pewnością to zauważą i będą postrzegać opakowanie jako nieodzowny element jego zawartości. Tym samym rodzaj i wygląd ,,osłony” wpływa na jakość produktu.
Rada: Wygląd to jedno, ale niemniej ważna jest dbałość o bezpieczeństwo. Starannie wykonane opakowanie transportowe musi spełniać swoje funkcje – chronić towar w warunkach, na jakie jest on narażony. Zwróć więc uwagę, aby samo opakowanie nie poddawało się łatwo uszkodzeniom, bo psują one ,,pierwsze wrażenie”.
Opakowanie jako środek wzmacniający doświadczenia zakupowe
Na zadowolenie z zamówionego produktu wpływa już etap jego otrzymania i rozpakowywania. Jeśli opakowanie jest nieestetyczne, daje negatywne odczucia. Jeśli dodatkowo okazuje się problematyczne podczas otwierania, np. wymaga dużego wysiłku czy użycia skomplikowanego sprzętu – stanowi dodatkowe trudności i stratę czasu dla konsumenta. Odbiorcy wolą czuć się wyjątkowo. Opakowania solidnie zabezpieczające towar, ale jednocześnie łatwe w obsłudze sprawiają, że klient czy kontrahent czuje się doceniony. Jego nakład pracy jest ograniczony, a wizerunek Twojej firmy zyskuje.
Rada: Jeśli masz taką możliwość, warto rozważyć personalizację zamówień. Dodatkowe etykiety, krótkie podziękowanie, zaproszenie czy wyjątkowy sposób otwierania opakowań mogą przełożyć się na wzrost zadowolenia Twoich klientów. Ciekawym pomysłem jest też dołączenie do przesyłki storytellingu produkcyjnego, który dostarczy praktycznych informacji, podkreśli autentyczność produktu i wzbudzi określone emocje.
Jak wybrać opakowanie odpowiednie do charakteru swojej firmy?
Wiesz już, jak ogromne znaczenie ma jakość i estetyka opakowań. Nie zawsze jednak postawienie na najdroższe projekty jest dobrym krokiem. Przedsiębiorca musi myśleć perspektywistycznie, ale też ekonomicznie. Grunt to dopasowanie typu opakowania do:
- rodzaju towaru – innego zabezpieczenia potrzebują towary lekkie i delikatne, innego sprzęty wielkogabarytowe;
- środka transportu – drogą lądową, morską, lotniczą;
- czasu i warunków magazynowania;
- sposobu wykorzystania – opakowanie jako gratis do produktu lub z konieczność zwrotu.
Wpływ opakowań na wizerunek firmy – podsumowanie
Opakowanie to potężne narzędzie marketingowe, które ma wpływ na budowanie wizerunku Twojej firmy. Dzięki niemu możesz należycie zabezpieczyć towar, zmniejszając ryzyko jego uszkodzenia i niezadowolenia klientów, ale też wpłynąć na ich decyzje zakupowe, kreować niemal dowolnie swój wizerunek czy budować długofalowe relacje biznesowe.
Jeśli chcesz traktować opakowania jako integralną część swojego produktu i strategii marketingowej, inwestycja może dać Ci dużą przewagę nad konkurencją. Sukcesy rynkowe wymagają jednak również rozwagi i oszczędności. W doborze optymalnego rozwiązania dla Twojej firmy mogą pomóc konsultanci producenta opakowań Pako-Bud w Konstantynowie Łódzkim.



